Aukjeshobbys

De jaren 90

Wat waren de trends in de jaren 90? Herinner je je de flippo’s nog? En de Furby? De flippo was een schijfje, dat gratis bij de chips van Smiths zat. Op de flippo’s stonden verschillende stripfiguren, waaronder ook de personages uit de Looney Tunes. Het was in 1995 een ware rage, vooral onder kinderen van de basisschool.

Een andere rage was de Furby. Een elektronisch pluche speelgoedbeest, dat kon praten en via sensoren in zijn buik en mond kon reageren als je hem aanraakte. De Furby werd vlak voor de kerstperiode van 1998 gelanceerd en er werden wereldwijd 27 miljoen exemplaren van verkocht.

Een succesvolle reclame actie was die van Mitsubishi Motors. In 1997 bestond het bedrijf 80 jaar en dat werd gevierd met 80 gratis Mitsubishi Carisma’s. Om kans te maken op zo’’n gratis auto moest je een Mitsubishi Carisma poster voor je raam hangen.

Deze poster stond op 11 juni 1997 in alle dagbladen. Massaal werden de posters op het raam geplakt, want een auto ter waarde van omgerekend 16.000 euro winnen, dat wou bijna iedereen wel.

Begin jaren 90 veranderde er veel op de televisie. Er waren alleen publieke omroepen, die uitzonden op Nederland 1, 2 en 3.

Heel populair waren de programma,s van Henny Huisman. De eerste commerciële Nederlandse televisie zender was al eind 1989 verschenen en heette RTL-Véronique dat, werd uitgezonden vanuit Luxemburg. In 1990 veranderde de naam RTL-Véronique in RTL4.

In het begin van 1992 was het ook in Nederland mogelijk om commercieel uit te zenden. Zo kwamen de zenders RTL5, Veronica, SBS6 en Net5 in de lucht.

Op 15 augustus 1997 startte Bart de Graaff zijn eigen omroep BNN. Hij werd eind jaren 80 gespot in een televisie reclame. Hij zag eruit als een kind, maar was al een volwassen man. Veronica bood hem een kinderprogramma aan. Bart B.O.O.S. was een enorm succes. Bart maakte ook spraakmakende televisie voor volwassenen, denk aan de De Grote Donorshow. Bart overleed op 35 jarige leeftijd aan zijn nierziekte.

Ook spraakmakend was het realityprogramma Big Brother van John de Mol. Het werd voor het eerst op 16 september 1999 uitgezonden. En later door 58 landen geproduceerd.

De deelnemers aan het programma hadden geen contact met de buitenwereld en hadden geen idee van de populariteit. Dat overviel hen, toen het programma ten einde was en ze de buitenwereld instapten. De winnaar van het programma was Bart Spring in 't Veld. Als beloning ontving hij 250.000 gulden dat is omgerekend 113.000 euro. 

In de jaren negentig werd de dancemuziek populairder. Later werd ook de gabbermuziek een hype. En vergeet de boy-en girlbands niet, zoals Backstreet Boys, Five, Take That, en de Spice Girls.

We droegen naveltruitjes, glitterkleding, heuptasjes en Spice Girls schoenen.

Ook wie niet sportte droeg sportkleding. Gewoon op straat of bij het uitgaan. Denk aan sneakers en trainingspakken. Gabbers droegen Australian trainingspakken en Nikes.

 

De tekst gaat door onder het filmpje.

Daar is gabbertje

Tot slot nog enkele bijzonderheden uit de jaren 90. Farmaceutisch concern Pfizer brengt de erectiepil Viagra op de markt. Het  antidepressivum Prozac kwam al in 1987 op de markt en werd in de jaren 90 wereldwijd populair. En als je wou afvallen, volgde je het Montignacdieet. Wou je stoppen met roken dan raadpleegde je het boek van Allen Carr.

Mijn moeder gebruikte bij het koken een vlamverdeler (dit was een zogenaamd asbestplaatje) op het gas om voedsel zoals stoofvlees langzamer te garen.  Asbest werd ook gebruikt in de woningbouw. Vanaf 1993 mag er geen asbest meer worden gebruikt. Het blijkt kankerverwekkend.

Wil je meer weten over Henny Huisman? Ga dan naar http://www.aukjeshobbys.nl/169500622 

Nieuwe reacties

29.08 | 12:28

Ik ben op zoek naar een reclame uit de jaren 70 in Amsterdam op h...

07.08 | 12:10

Ik zoek een reclame waarin een man vraagt naar het beroep van de m...

03.08 | 14:40

Ik ben op zoek naar een reclame van krasloten waar een voetbalclub ...

27.07 | 21:28

Ik heb ooit nog een Extra Verzekering gekocht bij Hans de Wolf! Een veilig gevoel!