De Hempont

 

In mijn werkzame leven bij de Postbank in de wijk Bos en Lommer in Amsterdam ging ik bij goed weer graag vanaf mijn woonplaats Zaandam op de fiets naar mijn werk. En halverwege met het pontje over het Noordzeekanaal.

 

De hele reis met de fiets en de pont duurde drie kwartier en het verbijf op het pontje was een moment van rust. Mijn minicruise over het Noordzeekanaal. De Zaanse schipper Dirk Versteeg dook even in de historie van de pont.

 

Hieronder zijn bijdrage:

De Hempont.

Deze pont is een veerpont over het Noordzeekanaal van Zaandam naar Amsterdam.
Eerst een klein stukje geschiedenis:
Door de aanleg van het Noordzeekanaal in 1876 werd de Provincie Noord Holland in twee delen gesplitst, geen nood want er kwam al gauw een pont, die kwam in het verlengde van de Havenstraat in Zaandam. Het was een trekpont, dat betekent dat hij werd getrokken met de hand langs een heel lange staalkabel en hij voer tot in de avond 20.00 uur, dus wie daarna kwam had pech. Zo simpel was dat! De pont heeft gevaren tot 1932.

Daarna kwamen de Rijksponten bij de Hembrug, tot dusverre was het overzetaanbod nog niet zo heel erg spannend, wat voertuigen en mensen met de fiets. Maar met de komst van het automobiel veranderde er natuurlijk wel veel.
Tunnels waren er toen niet, die kwamen pas later. Eerst de Velsertunnel en later de Coentunnel. En ondertussen werd het verkeer drukker en drukker!

Met als gevolg dat er bij de Hemponten lange rijen wachtenden stonden.Vrachtwagens met gevaarlijke stoffen, vrachtwagens hoger dan vier meter, voetgangers, fietsen, bromfietsen en invalidevoertuigen mogen geen gebruik maken van de tunnels en zijn dus aangewezen op de pont om aan de overzijde te komen.

Vandaag vaart het Hemveer nog steeds en al heel lang niet meer tot  'savonds 20.00 uur, maar 24 uur per dag. Iedere 20 minuten is er een overvaart. Veel forensen, die wonen boven het Noordzeekanaal en in Amsterdam werken maken er graag gebruik van. Meestal per fiets, scooter of brommer want dan ben je niet afhankelijk van de trein of bus. Dagelijks een minicruise over het Noordzeekanaal wie wil dat nu niet!

En nu de filmpjes!

Ferry cross
De overvaart
Het Noordzeekanaal

Mensen die deze pagina bezochten gingen ook naar De Hembrug.

Klik hier om naar deze pagina te gaan!

http://www.aukjeshobbys.nl/133528248

Extra service

Wil je graag iets bestellen? Gaat het om een boek, een dvd serie of totaal iets anders wat je interesse heeft gewekt? Bestel simpel en snel door op deze link te klikken bol.com.

 

Je kan via de link alles bestellen wat je maar wilt! Je hebt de keuze uit het hele assortiment.

 

Handig toch?

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Harry de Goede | Antwoord 24.01.2018 22.31

Vrachtauto van de Vezelpers ging ook vaak met de pont , omdat hij te hoog geladen was en niet door de Coentunnel kon, zijn daar ook nog foto's van ??

Tineke | Antwoord 07.06.2017 08.28

De tijd staat even stil als je over vaart. het zijn dezelfde ponten sla uit mijn jeugd. Alleen en ander kleurtje.

aukje | Antwoord 07.04.2015 01.03

Loes bedankt voor je commentaar.

Loes Leurs | Antwoord 07.04.2015 00.35

Leuk hoor, ook ik ben een dagelijkse gebruiker van de pont en kom Dirk vaak tegen, alhoewel, de laatse tijd niet meer zo vaak. Leuk die filmpjes, geeft een leuk

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

17.10 | 20:56

Hoi,ik ben op zoek naar n K tel reclame met rock and roll.muziek.
Mijn man had n rolletje daar in.gr.christien

...
20.09 | 08:54

Op zoek naar reclame van jongetje op trap
Moeder wordt gebeld en zegt
Hij komt er wel

...
02.09 | 14:16

Ik ben op zoek naar Davitamon reclame filmpje uit 1998 of 1999 het decor was uit jaren 70 ivm 50+ vitaminen. Mijn dochter deed er in mee

...
22.05 | 20:36

Heb zojuist het eerste filmpje " Nog meer filmpjes over de Zaanstreek" gezien en vind het te mooi om er niets mee te doen. Daarom deel ik het graag op Faceboek.

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen
ADVERTENTIE